precedente successiva

lector romanae curiae|

Aggiornamento bibliografico

AA. VV., Roma e lo Studium Urbis, Roma (Pubblicaz. Archivio di Stato, Saggi 22) 1992.

J.-P. Torrell, Initiation à saint Thomas d'Aquin, Fribourg-Paris 1993, pp. 172-73; ed. 2002, pp. 172-73:

«Dès le 14 septembre 1261, c'est-à-dire dès le premier chapitre auquel il participa, Thomas fut nommé lecteur au couvent d'Orvieto (pro lectore in conventu Urbevetano). Soulignons-le au passage, contrairement à ce qu'a écrit jadis Mandonnet, Thomas n'a pas été enseignant au studium établi en 1244-1245 par Innocent IV, comme une annexe à la Curie pontificale, mais bien au couvent dominicain. Les formules de lector, ou prior, ou encore conventus romanae curiae, que l'on trouve dès cette époque chez les ordres mendiants, ne signifient rien d'autre que lecteur, ou prieur, du couvent de la ville où réside la curie romaine. Après les études documentées consacrées à ce sujet, le doute n'est plus possible et on ne devrait plus continuer à répéter cette erreur».

E in nota 6: «Les études de Creytens et Loenertz ont été confirmées et complétées par E. PANELLA, "Il 'lector romanae curiae' nelle cronache conventuali domenicane del XIII-XIV secolo", CIVICIMA 5 (1992) 130-139, qui établit que l'enseignant au studium annexé à la curie pontificale porte le titre distinct de lector sacri palatii ou in sacro palatio (à partir de la papauté d'Avignon) et qu'aucun dominicain depuis S. Albert jusqu'à cette époque n'a occupé ce poste».

BARTOLOMEO DA BREGANZE O.P., I «Sermones de beata Virgine» (1266), Introduzione ed edizione critica di Laura Gaffuri. Editrice Antenore, Fonti per la storia della terraferma veneta 7, Padova 1993, pp. CLXXXVIII-884. Recensione, MD 26 (1995) 501-02; che qui riproduco a motivo di qualche nota sul lector romanae curiae”:

L'introduzione presenta l'autore Bartolomeo da Vicenza († 1270) vescovo di Limassol in Cipro (1253-55) e di Vicenza (1255-70), problemi critici dei Sermones de b. Virgine (con i Sermones in festis Iesu Christi va a comporre il dittico denominato dall'autore stesso Cronica sermocinalis), ecclesiologia e mariologia sottese al sermonario mariano (pp. x-cli); sermoni ordinati sui «misteri» della vita di Maria, dalla Natività all'Assunzione. Segue edizione (pp. 3-833), preceduta dalla descrizione dell'unico ms vicentino (sec. XIII2, né autografo né idiografo, probabile testimone d'una editio destinata al convento locale, non remoto dai tempi dell'autore). Indici multipli chiudono il volume (pp. 837-82). Curate stampa e confezione del libro.

Paziente, rigoroso lavoro della Gaffuri, che mette a disposizione un'imponente silloge omiletica d'un personaggio a tutt'oggi pressoché sopraffatto dalla tradizione agiografica. Preziosa, la testimonianza letteraria di Bartolomeo, collocata in una cronologia alta della storia dell'Ordine domenicano, in una fase decisiva e della sua organizzazione interna e delle sue configurazioni teologiche a matrice accademico-scolastica.

Note di lettura. 1) pp. ix-xi. Sempre e soltanto «Bartolomeo da Vicenza» nelle molteplici fonti coeve. Solo nel 1376, più d'un secolo dopo, il Tractatus de translatione et festo corone (non Monumenta reliquiarum, titolo settentesco; cf. Scriptores OP IV, 216-17, 488) del convento vicentino lo dice per la prima volta «de parentibus qui dicebantur de Breganciis». Scarto temporale e genere letterario suggeriscono cautela nel prender per buona la notizia. La tentazione di consegnare frati eccellenti ad eccellenti casati insorge di buonora tra i compilatori conventuali, e sotto tutte le geografie.

2) pp. xvii-xviii, xxiv-xxv. Nella lettera papale 9.II.1252 non si dice «reggente nello Studium curiae» bensì «regens in curia nostra in theologica facultate». Varianti minuscole di convenzioni lessicali, ma da non contaminare, perché suscettibili di denotare ben differenti istituzioni scolastiche: Il «lector romanae curiae» nelle cronache conventuali domenicane del XIII-XIV secolo, AA. VV., Vocabulaire des écoles et des méthodes d'enseignement au moyen âge (Actes du colloque Rome oct. 1989), Turnhout 1992, 130-39.

3) pp. xxviii, xxxv. Reggente nella curia papale, ma non necessariamente ­ in quegli anni remoti della creazione dello studium - licenziato magister? Non impossibile. Meritava produrre il «silenzio» d'una fonte qualificata quale il De quatuor in quibus (MOPH XXII), che censisce sì gli episcopati di Bartolomeo ma non ne conosce il magistero in teologia.

4) Pochi i riferimenti espliciti ad auctoritates extra-bibliche. Cosicché le citazioni implicite o indirette sollecitano scrutinio più minuzioso nell'intento d'individuare le letture sottaciute di Bartolomeo. Pag. lxxiii, 500. «Prisciano infideli testante...» non cita dalle Institutiones grammaticales V, 38 e V, 40, ma dalle riformulazioni versificate del Graecimus XX, 152; XXIV, 40 (ed. J. Wrobel, Breslau 1887, 195, 216), diffuse da testi popolari quale la Summa Britonis (ed. L.W. Daly, Padova 1975, 486).

5) pp. 26/202, 845a. «Dicit tamen Alexander philosophus quod ignis in propria spera...» non identificato. L'In Meteororum d'Alessandro d'Afrodisia? Non ho sottomano l'ed. A.J. Smet, Louvain 1968, per confermare la pista.

6) pp. 37/62-63. «demonia que a Platone dicta sunt animalia», unico ricorso esplicito di Platone. Cf. Auctoritates Aristotelis, ed. J. Hamesse, Louvain 1974, 298 n° 7 «Daemones sunt animalia...».

7) p. 73/100. «Cedri odor serpentes fugat...». Cf. Tommaso da Cantimpré, De naturis rerum (1237-40), c. De cedro: «Odor ipsius serpentes fugat». Pertinente anche alle successive «moralitates» botaniche: cypressus, palma, oliva, platanum...

E. PANELLA

M.M. Mulchahey, “First the Bow is Bent in Study...”. Dominican Education before 1350, Toronto (Pont. Inst. of Med. Studies) 1998, 291-92.

(2008) Philosophy and Theology in the Studia of the Religious Orders and at the Papal Court. -  In occasione del convegno su Francesco da Prato (Prato, maggio 2007), il prof. Alfonso Maierù [† 12.IX.2011] mi consegna due pagine volanti (mio carteggio personale, alla data 18.V.2007) con programma di studi sul tema "Philosophy and Theology in the Studia of the Religious Orders and at the Papal Court": The XVth SIEPM (The Société Internationale pour l'Étude de la Philosophie Médiévale) Colloquium will be hosted by the Medieval Institute at the University of Notre Dame (Indiana, USA), and will take place from Wednesday 8 October to Friday 10 October 2008.

Progetto e specifici intenti del convegno (molto attinenti a quanto a suo tempo trattato in lector romanae curiae):

In the last two decades especially, intellectual and institutional historians have published important studies concerning the particular programs of instruction in the studia of the religious orders and concerning the theological activity at the Papal Court. The intention of this Colloquium is to consolidate those scholarly findings, to define the status quaestionis and indicate new lines of research, to encourage students of medieval philosophy and theology to be more attentive to the particularities of instruction in the studia (as distinct from the university), and to heed more carefully subtle (or larger) differences between texts produced in the orders' study-houses or at the Papal Court and those produced at the university proper.

The progress of Scholastic philosophy and theology in the later Middle Ages is closely associated with the foundation of the universities; indeed, the various genres of Scholastic literature are defined in large part by the curricula, academic exercises, degree­requirements, etc. established at the universities. Yet it is a large fact, often disregarded, that members of the mendicant (Augustinian, Carmelite, Dominican, Franciscan) and monastic (Benedictine and Cistercian) religious orders typically received all of their instruction in the Arts, and most or all of their instruction in Theology, in the local, provincial and general study-houses of their orders. Consequently, a large body of Scholastic philosophical and theological literature (probably the greater part of the latter) was designed and composed for instruction not in the university proper but in the studia of the orders. The relationship between the university and the studia varied in different locales and times. For example, only a few of the many friars and monks who had completed their preparatory theological study at provincial studia were sent to Paris for the university degrees of Bachelor and Doctor of Theology. And there were no faculties of theology in Italian universities, so that in Italy most theological training took place in the study-houses of the religious orders. In principle (if not always in fact), the curricula of the religious studia were meant to duplicate the curriculum in the university; accordingly, teachers and students in the studia produced Scholastic literature in the same genres as their secular counterparts in the university proper: logical treatises, commentaries on the works of Aristotle, on Scripture and on the Sentences, Quaestiones on natural philosophy and theology (which in their literary transmission were usually detached from the brief comments on authoritative texts that originalIy accompanied them), disputations of various kinds, including Quodlibetal disputes and Collationes, or evening disputes. Moreover, important theological Summae (e.g., of Thomas. Aquinas and Ulrich of Strassburg) were composed for instruction in the studia; likewise, the major Scholastic commentaries on the writings of pseudo-Dionysius (which evidently were not lectured on in the university) were also prepared for teaching in the studia of the religious orders.

At the Colloquium we wish also to explore another important locus (outside the university) of theological activity (lectures, disputes, etc.) in the later Middle Ages: the Papal Court, especialIy at Avignon in the first part of the fourteenth century, where leading Scholastic theologians (e.g., Durandus of Saint-Pourçain and Peter Auriol) were appointed as masters and as members of theological commissions. Those who study medieval philosophy and theology routinely refer to famous condemnations at the Universities of Paris and Oxford (e.g. in 1270, 1277, 1286, 1340, 1474); no less important (if less often studied) are commissions-of-inquiry, censures and condemnations that were enacted within the religious orders and at the Papal Court. These Scholastic processes would also be a fit subject for the Colloquium.

The Acts of the Colloquium will be published in the SIEPM series, «Rencontres de philosophie médiévale» (Brepols).

J.-P. Torrell, Initiation à saint Thomas d'Aquin, Fribourg-Paris 2008 (3a ed.), pp. 172-73. Riproduce testo di ed. 2002, senza aggiornamento alcuno (esemplare presso p. Marino).

 



lector

precedente successiva