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1273-1276

FI giugno-luglio 1273    prima pietra della chiesa san Gregorio a ponte Rubaconte (oggi ponte alle Grazie)

Sulla via per Lione, dov’era stato convocato il concilio, Gregorio X col seguito papale sosta a Firenze in giugno-luglio 1273; il 2 luglio proclama il lodo di riconciliazione tra le fazioni guelfa e ghibellina della città, e in ricordo dell’evento pone la prima pietra d’una nuova chiesa in riva all’Arno presso le proprietà dei Mozzi, dedicata a san Gregorio Magno. In due occasioni, non databili, Remigio predica nell’anniversario della fondazione della nuova chiesa:

De dedicatione vel fundatione ecclesie, sermo VI: Fundavit eam Altissimus, Ps. 86 [,5]... Fundavit etc. Hodie, sicut scitis, nos facimus solempnitatem de fundatione istius ecclesie de qua bene verificatur verbum propositum prophete David. Ubi advertendum est quod ecclesiam et fundat Deus et fundat homo, sed Deus fundat sicut auctor principalis et dominus, homo autem fundat sicut minister et servus (...). Ostenditur ergo in verbo proposito quod istam ecclesiam fundavit unus Deus et quod istam ecclesiam fundavit homo summus quia altissimus. Altus namque est homo sed altior est angelus sed altissimus est Deus. Sed inter homines unus est altior altero, quia in uno regno altus est miles sed altior est comes sed altissimus est rex; et in una ecclesia, puta Florentie, altus est archipresbiter sed altior est prepositus sed altissimus est episcopus. Sed generaliter in tota ecclesia altus est unus episcopus sed altior est unus cardinalis sed altissimus est papa. Et generaliter in toto mundo altus est unus rex sed altior est imperator sed altissimus est papa, quia ipse habet dominium et auctoritatem et super ecclesiastica et super mundana quia est vicarius Christi in terris. Magna ergo est commendatio istius ecclesie quia ipsam fundavit altissimus idest dominus papa Gregorius cum multis cardinalibus; papa siquidem in honorem pape, Gregorius in honorem Gregorii, sanctus in honorem sancti; licet enim non sit canoniçatus per ecclesiam, tamen vere Spiritum sanctum habuit et multa miracula per eius merita Domínus et fecit et facit. Unde de oblationibus propter eum factis fabricatur maior ecclesia aretina (cod. D 368vb-369ra).

De dedicatione vel fundatione ecclesie, sermo VII: Tenplum iuxta ordinem suum fundabitur, Ierem. 30 [,18]... Nota quod ecclesia omnis generaliter in scriptura vocatur templum, et specialiter vocari potest templum ecclesia Beati Gregorii (...). Specialiter autem ecclesia Beati Gregorii potest vocari templum quia ipse beatus Gregorius fuit maxime contemplativus, ut patet in Dyalogo et legenda eius (...). Circa secundum nota quod ista ecclesia fuit fundata multum solempniter quia per dominum papam et plures cardinales cum maxime multitudinis populi presentia et collatione magne indulgentie (cod. D 369vb).

Pieri 40: domenica mattina, 2.VII.1273: «E perciò che elli [Gregorio X] abitava in casa de’ Mozzi sì predicò ivi e raunossi la gente che l’andaro a udire nel greto d’Arno e fecesi il leggìo in sul muro allato al ponte Rubaconte e fondovvi la mattina in quel luogo una chiesa a onore del beato Gregorio e ordinò che si facesse e fecevi certa indulgenzia». Villani VIII, 42La lapide che si leggeva nella facciata esterna della chiesa è riportata da G. Richa, Notizie istoriche delle chiese fiorentine, Firenze 1754-62, X, 275; la chiesa fu consacrata nel 1279 dal legato papale fr. Latino d’Angelo Malabranca (ib. X, 276).

7 marzo 1274    Morte di Tommaso d’Aquino nell'abbazia di Fossanova (presso Priverno, fascia meridionale del Patrimonio San Pietro, nella regione allora denominata Campania)

Non di molto posteriore alla morte di Tommaso d’Aquino sembr'essere
il ritmo Per contra dictus, cod. G4, f. 408rb

1

   Per contra dictus

Thomas bisso sine fictus

virgineo flore

candens fideique nitore.

5

   utque carens quino

sensu speculans aquilino.

Uno quinum

morteque denum prevenit annum.

2

   Sed fundo vere

quas novit aque caruere

doctor doctorum

sanctusque cacumine morum.

6

   Maximus ex gente

minimus reputans sine dente

hic moritur Christe

Deus, heu veniet quis ut iste?

3

   Quam verus frater

per amorem, viscere mater!

Sincerus fator

que predicat est operator.

7

   Heu nova cur Fossa

tenet hec Venerabilis ossa?

Obsecro tollantur

a fratribus hec teneantur.

4

   Preque dicatorum

que coronaque culmen honorum.

Spiritus et vino

gaudens est ortus Aquino

8

   Eius fit velle

mestis revelatio melle.

Semper letetur

te pro nobis que precetur.

 

cf. Studio 105-06; Note di biografia 264-66. A. OLIVA, Les débuts de l’enseignement de Thomas d’Aquin et sa conception de la sacra doctrina, Paris 2006, 193-94, 410a voce "Remigius...".

De comite Sancti Severini, Ipse prior dilexit nos

Vedi anche →Alberto Magno

   

FI 1274-76 ca.    Primo lettorato fiorentino

«in ordine tam grata religione quam virtutibus et scientia brevi admodum tempore sic profecit quod etiam ante presbiteratus honorem existens dyaconus in conventu florentino ad lectoratus officium est promotus; in quo quidem officio multo tempore, XL videlicet annis et amplius, perseverans, infatigabiliter ac fructuose predicationi dans assiduam operam et doctrine» (Cr SMN 220, 3-8; Remigiana 381-82).

dopo 1275-76    Ordinato diacono o presbitero, quattro tempora di Pentecoste

Remigio riceve ordine sacro, o diaconale o presbiterale, dal vescovo di Fiesole.

In sabbato post Pentecosten, sermo I: Cum sol autem occidisset, omnes qui habebant infirmos variis languoribus ducebant illos ad eum (Luc. 4, 40; cod. D 203ra-vb): [Dopo aver esposto la dottrina su sacramenti, grazia e strumentalità sacramentale:] Ille autem qui accedit ad ordines debet se ducere per rectitudinem vite et per directionem scientie. Quantum autem ad primum, dicitur Lev. 21 [,17-18] homo de semine Aaron «qui habuit maculam non offerat panes coram Deo nec accedat ad ministerium eius». Per maculam autem secundum Glosam itelligitur omne vitium. Item Ieronimus dicit quod non solum episcopi et presbiteri et diaconi debent magno opere providere ut cunctum populum cui president sermone et conversatione precedant, verum inferiores gradus et omnes qui Deum oraculo deserviunt, quia vehementer ecclesiam Dei destruit meliores esse laycos quam clericos. Et Mal. 2 [,7] «Legem requirent» etc., et I Pe. [3, 15] «Parati semper ad satisfactionem omni poscenti vos rationem r(eddere) de o(mni) que in vobis est f(ide) et spe». Dominus det nobis sic digne ordinari ut tande[m] ad ordines angelorum mereamur assummi, ipso patrante qui vivit et regnat etcetera. Alienum forte et minus decens videtur quod ego, coram venerabili patre domino episcopo fesulano ordinante et f(ratribus) Mi(nori)bus et aliis tantís viris, sermonem assummam instructionís, presertim cum ego cum aliis videar potius ìnstruendus utpote cum aliis ordinatus. Sed contra hec duo, fiduciam prebent duo, scilicet obedientia et divini verbi efficatia (203va). Rogemus ergo in principio etc. [fine del protema].

Verbum propositum sumptum de evangelio hodierno non solum convenit ordinum susceptioni verum etiam susceptioni cuiuslibet sacramenti, quia secundum H(ugonem) omnia sacramenta sunt vasa medicinalia, scilicet sanitatem infirmis conferentia (203vb).

Luc. 4, 38-44 è vangelo di sabato delle quattro tempora di Pentecoste (Ordinarium OP n. 692), uno dei tempi liturgici destinati al conferimento degli ordini sacri. L’ordinazione diaconale ha luogo dopo l’epistola, quella presbiterale dopo il tratto susseguente l’epistola e prima del vangelo. Ogni ordinazione comporta da parte del vescovo ordinante un’ammonizione o istruzione circa natura e compiti del singolo ordine conferito («admonere et ìnstruere», «admonet et instruit»): Pontificale romanae curiae [XIII s.] VIII, 7; X, 1-32 (ed. M. Andrieu, Città del Vaticano, Studi e Testi 87, 1940, 333-34, 337-49); Pontificale [1292-95] di Guglielmo Durand I, 5, 2; I, XII, 1-17; I, XIII, 1-19 (ídem, Studi e Testi 88, 1940, 339, 358-70). Remigío viene incaricato di tenere il sermone liturgico che segue il vangelo, quando nella medesima celebrazione egli stesso aveva ricevuto un ordine sacro («utpote cum aliis ordinatus»): o il diaconato o il presbiterato. «Ad sacerdotem enim vel diaconum pertinet predicare», dirà in altra occasione (cod. G4 351va). Preferibilmente il presbiterato, se non vogliamo supporre che gli si confidasse il sermone ufficiale proprio nell’ordinazione diaconale che a predicare l’avrebbe abilitato.

Ordinante è il vescovo di Fiesole (sede fiorentina vacante dal 31.XII.1274, morte del vescovo Giovanni dei Mangiadori, al 28.V.1286 data di nomina del vescovo Iacopo da Castelbuono OP: MD 1988, 380-84). Manetto dei Rigaletti (suo fratello è fr. Filippo OP: Cr SMN  n° 131), vescovo fiesolano dal 1257, muore tra 2.VIII.1278 e 6.VII.1279 (Ancora sul penitenziere..., AFP 1989, 9-10 n. 15). Registri del vescovo Manetto, che raccolgono indistintamente atti episcopali, ordinazioni incluse: AVF, VIII.A.1 (febbr. 1270 - marzo 1271); AVF, XIV.III.G.2, prima sezione cartulata in proprio iij-lxxxxj (31.III.1273 - 7.I.1275); seconda sezione, anch’essa cartulata in proprio (sett. 1275 - genn. 1277). Quando in sede, gli atti sono rogati «Fesulis, in palatio episcopatus»; successivamente la sede sarà Santa Maria in Campo in Firenze. A Manetto succede nella sede fiesolana fr. Filippo da Perugia OFM dal 12.II.1282 (Reg. Martino IV, n. 109) fino al 1298. Riservato alle sole ordinazioni è AVF, VIII.A.2 (13.VI.1310 - 9.IV.1312) del vescovo fiesolano fr. Corrado da Pistoia OP, che spesso ordina candidati fiorentini e in sedi fiorentine con licenza o per incarico del vescovo di FI.

Sebbene Decretum D. 78, cc. 1-5 (ed. Ae. Friedberg I, 275-76) avesse accolto l’antica legislazione d'età minima 25 anni per l’ordinazione diaconale e 30 per quella presbiterale (25 in caso di necessità), nel corso del XIII secolo la prassi aveva abbassato l’età minima ordinaria per il presbiterato a 25 anni: Raimondo da Peñafort, Summa de paenitentia III, 22, 1 (ed. X. Ochoa e A. Diez, Roma 1976, col. 638) col conforto delle Decretales Extra I, 6, 7 (II, 52). Le Clementinae I, 6, 3 (II, 1140) fisseranno: 18 suddiaconato, 20 diaconato, 25 presbiterato. Glossa ordinaria a Extra I, 6, 7 “Attigerit”: «Statis potest dici quod hodie statur huic capitulo [25 anni per il presbiterato] secundum quod notatur in canone illo Si triginta [= Decretum D. 78, c. 5]» (Decretales Gregorii papae IX cum glossis, ed. Romae 1584, 84a). CP Viterbo 1264: «Item caveant priores quod iuvenes ante xxv annum ad sacerdotium non promoveant et ad predicandum secularibus non mittant» (ACP 29/34-35: intendi pag. e rigo; 136/8-11). Tolomeo da Lucca, Exaemeron XII, 7: «Statuunt [sanctorum canones] nullum clericum posse promoveri ad sacerdotium ante xxx annos, in quo maxime etas requiritur propter curam regiminis, ut patet dist. LXXI cap. 1° et 3° cap., quamvis iure novo tolleretur annus XXVus, ut Extra, De electione, c. Cum in cunctis» (Roma, Casanatense 22, f. 102rb; correggi ed. P.T. Masetti, Siena 1880, 144).

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