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I quodlibeti di Remigio dei Girolami,

«Memorie domenicane» 14 (1983) 1-149.

cathedra magistralis, e tre atti didattici: lectio (basata su un liber textus ufficiale), disputatio (disputa aperta a tutti), sermocinatio (sermone scolastico). Nota la preminenza della catteda: «Baccalarii qui legunt extraordinarie non ascendant cathedram propter reverentiam magistrorum», prescrive capitolo gen. Milano 1278 (MOPH III, 197/4-5); «Item ordinamus quod cursores Sententiarum in cathedra lectoris principalis non sedeant quando legunt», capitolo provinciale 1284 (ACP 68/30-31).
"Felix Thomas doctor ecclesie",
antifona ai vespri della festa san Tommaso d'Aquino,
iniziale F miniata in corale (XIV sec.) già in San Domenico di Bologna.
 | cathedra magistralis | lectio | disputatio |

 

Introduzione

 

I

I due quodlibeti di Remigio, Bernardo da Trilia e cod. A 3.1153 della Nazionale di Firenze

  | tre?Giovanni da Parigi | Pietro degli Strozzi | fiorini 3
  |
Künzle | riassumiamo | due quodlibeti redatti, molti disputati

 

II

I quodlibeti e l’«Extractio questionum per alphabetum»

  | G 3.465 = silloge o piccolo dizionario teologico | rapporti | riassumendo
  | altri loci paralleli
| Contra falsos

 

III

Contesto storico e culturale dei quodlibeti

1. Tempo e luogo.
    Quodl.
I, Roma o Perugia 1303-1307; II, Perugia 1304-1307; fr. Nicola di Brunaccio da Perugia, † 25.XII.1322

2. Magister meus frater Thomas de Aquino | b

3. Studi regionali e cultura internazionale | Matteo d’Acquasparta

4. Fastidio teologico per la «Summa Raymundi»?

  IV Note al testo e all’edizione  |  ӿ
 

primum&secundum

   

quodlibet, quolibet, quaestio de quolibet: che significa?

quilibet, quodlibet = chiunque, qualsiasi cosa. Nella didattica medievale, quodlibet o quolibet = questione quodlibetale, ossia disputa scolastica pubblica, indetta dal maestro (insegnante che ha ottenuto la licentia ubique docendi), aperta a tutti (studenti e docenti anche d'altre cattedre e facoltà, chierici e laici), su temi sollevati dall'assemblea, non proposti dal maestro. Qualsivoglia domanda posta non importa da chi = «de quolibet a quolibet». Momento più creativo e fecondo della scolastica. Spia della libertà e audacia intellettuale (possibili).

► rilancio moderno  http://www.quodlibet.it/

Oh, il silenzio dell'omissione! "aperta a tutti"... = a tutti e soli i maschi, ché delle donne non si fa menzione alcuna nelle pubbliche istituzioni scolastiche del tempo; di fatto escluse per scontato consenso.
Per scontato conseno dei maschi, ben inteso!

"Letteratura quodlibetale" = redazione scritta e rielaborata di tali dispute: la più affascinante produzione della cultura scolastica due-trecentesca. In Remigio sempre quolibet, sostantivo neutro indeclinato in tutti i casi.

sequenza in cod. C (= BNF, Conv. soppr. C 4.940): Quolibet I e II (ff. 71ra-90vb), De subiecto theologie (91ra-95va); Articuli primi quolibet (95vb) e Articuli secundi quolibet (96ra). A inizio Quol. I, margine superiore di f. 71ra, mano dell’autore annota: «Tabula super quolibet queras infra post questionem de subiecto theologie que ponitur immediate post quolibet». Dunque un simpatico disguido di riordinamento del materiale nella fase di trascrizione dei trattati nel codice C.

tabula super quolibet

 

articuli primi quolibet

articuli secundi quolibet

1 Utrum Deus possit facere quod materia existat actu sine forma. 1 Utrum Deus possit facere quod materia actu existat sine forma. b
2 Utrum Spiritus sanctus distingueretur personaliter a Filio si non procederet ab eo. 2 Utrum cum Deus sit unus et simplex possit producere plura.
3 Utrum in divinis sit duplex veritas sicut est duplex unitas, scilicet essentialis et personalis. 3 Utrum Deus possit producere in actu infinita et plusquam infinita.
4 Utrum in Cristo sit tantum unum esse. 4 Utrum Deus potuerit non creasse mundum.
5 Utrum corpus gloriosum possit esse simul in eodem loco cum corpore non glorioso. 5 Utrum Deus cognoscat aliquod vile.
6 Utrum lux in medio babeat esse reale vel intentionale tantum. 6 Utrum Filius Dei simul assumpserit animam et corpus.
7 Utrum in angelo sit idem suppositum et natura. 7 Utrum corpora celestia differant specie.
8 Utrum sine gratia Dei possit quis Deo placere. 8 Utrum influant qualitates elementares in ista inferiora.
9 Utrum sacerdos sibi sufficiens possit recipere pecuniam propter sacramentorum administrationem. 9 Utrum homo monstruosus habens duo capita sit unus homo vel duo.
10 Utrum peccet non implens propositum faciendi aliquod bonum, puta eundi ad Sanctum Iacobum etc. 10 Utrum cor vel epar sit primum membrum in animali.
11 Utrum peccet ille qui profitetur regulam secundum consuetudinem non observantium eam in aliquo monasterio, protestando quod sic profitetur et non aliter, si transgrediatur ea que sunt in regula. 11 Cum triplex sit tutorum species, scilicet testamentarius, legittimus et dativus, queritur utrum tutor dativus possit dari a iudice pupillo habenti patrimonium in diversis territori<i>s et nato in territorio iudicis, quantum ad patrimonium quod habet pupillus in territorio alieno, pura quia est perusinus et tamen habet patrimonium Assisii.
12 Utrum aliquis usurarius volens restituere usuras peccet si faciat restitutionem fieri per aliquem cautelosum cum dilationibus quibusdam. 12 Utrum sine gratia possit quis mereri vitam eternam.
13 Utrum existens in via possit absolvi a pena purgatorii. | Explicit 13 Utrum in matrimonio possit commicti simonia.
    14 Utrum religiosi peccent mortaliter negotiando et emendo vilius ut vendant carius.
15 Utrum dampnati in inferno magis appetant non esse quam esse. | Explicit

 fonti esplicite, pp. 147-49 (qui non riprodotte)

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